Welkom op de site van de Protestantse Gemeente Oud Avereest - Balkbrug

De liefde van God, die wij in het bijzonder hebben leren kennen in                   Jezus Christus, is het kloppende hart van onze gemeente.
Vanuit dat kloppende hart willen we als gemeente iedereen zich welkom laten voelen bij erediensten en/of activiteiten
De kerkdiensten van de Prot. Gemeente Oud Avereest-Balkbrug beginnen om 10.00 uur.
Vanaf 7 april weer om 09.30 uur.

De diensten zijn tot en met 21 april 2024 in de Reestkerk.

In de Brugkerk zijn de diensten weer vanaf 28 april tot en met 31 augustus 2024.

De diensten zijn ook online vanaf  aanvangstijd via kerkdienstgemist.nl te volgen.

Op de 1e zondagen werkt de cantorij mee, mocht u mee willen zingen en oefenen, de dinsdag ervoor, kan dat.
Meer informatie over de kerkdiensten kunt u lezen op de Leef Mee en onder het kopje Kerkdiensten.
U kunt de kerkdienst hier live, of achteraf, beluisteren.

Kinderen :

Er is elke zondag kindernevendienst. Wees welkom.

Er is iedere zondag oppasdienst.

Ook daar aan alle kleintjes: een hartelijk welkom!

De pastorale bezoeken worden weer opgepakt door ds. Remko Veldman

en kerkelijk medewerkster Rolanda den Boon-Stapel.

IMG 20200322 WA0002 002 3

Meditatie

Met Petrus op weg naar Pasen

In de 40 dagentijd gaan we met het kindernevendienstproject met Petrus op weg naar Pasen. Deze leerling leert met vallen en opstaan wie Jezus is en Hem te volgen. Hij was degene die getuigde “U bent de Messias, de zoon van de levende God!” Hij zei dit niet van zichzelf maar door de Heilige Geest. Zo leren wij ook geloven en te getuigen van Jezus, niet door onze eigen inzichten maar door de Heilige Geest. En Jezus zei: “Jij bent de rots waarop Ik mijn Kerk zal bouwen”. Het fundament van de Kerk is door God zelf gelegd.

Petrus werd meer dan eens geroepen. De eerste keer was aan het meer van Galilea. “Kan er iets goeds komen uit Galilea?”, zo ging het gezegde. Jawel dus, Jezus kwam uit Nazareth, Petrus kwam uit de buurt van Kapernaüm. Geboren en getogen in Donker Galilea. Hij was bij de netten en Jezus zei: “Ik zal jullie vissen van mensen maken.”

‘Jezusboot’ in Jezus’ tijd als vissersboot gebruikt (lengte 6 meter).

De tweede keer werd Petrus geroepen, ook aan het meer. Ze hadden een hele nacht tevergeefs gevist. Mismoedig en narrig komen ze terug en spoelen vanuit de boot hun netten. Nooit leuk zoiets. Maar dan komt Jezus bij Petrus in de boot en gaat met hem mee het meer op, samen met Petrus werken. Ook dat gebeurt, dat Hij met ons werk meedoet en vruchtbaar maakt. Soms vraagt Hij ons om ons werk los te laten, soms werkt hij met ons mee. “Steek maar af naar de diepte, zegt Jezus.” Doe het net even anders dan normaal, vruchtbare inspiratie is dat. Het visnet raakt vol. De boot was niet eens zo heel groot, het was een kleinschalige vangst.

De derde roeping was toen aan Petrus de vraag werd gesteld of Jezus wel (tempel)belasting had betaald. (Een jaarlijkse bijdrage volgens Exodus 30: 11-16.) Petrus zei ja, maar moet Jezus dat wel betalen? Hij, die het offer van Zijn leven gaat brengen?

Even later krijgt Petrus een vreemde opdracht. Hij moet met een vishengel met één haakje naar het meer. Daar vang je toch nooit hele scholen vis tegelijk? Maar na een tijd geduld vangt hij een vis met een munt erin. Het was genoeg voor de belasting voor twee personen. Het zijn dus de kleine dingen. Niet overslaan hoor. Kleine dingen zien, zelf ook klein zijn in het Koninkrijk.

Een belangrijke roeping is dat Petrus de rots van de Kerk zal worden. Na Jezus lijden en sterven aan het kruis en opstanding wordt het nog eens bevestigd met een driemalige vraag: “Heb jij mij (waarlijk) lief?”. Als Petrus dan drie keer antwoord, zegt Jezus: Weidt mijn lammeren, weidt mijn schapen.

Er wordt vandaag de dag minder over roeping gesproken. Zijn er minder roepingen in kerk en zending? Zijn er minder die het aandurven hun geloof te belijden? Het lijkt erop. Maar wie weet, gaat Jezus met ons meewerken dat het vruchtbaar wordt. Ga je mee met de levende Heer?

Ds. Remko Veldman

Waar staan wij voor?

De Protestantse Gemeente van Oud Avereest-Balkbrug kiest ervoor om:

• een Christusbelijdende gemeente te zijn, geworteld in het wonder van Pasen
  • een open kerk te zijn, zowel naar elkaar toe als naar de samenleving
  • om te zien naar elkaar bij vreugde en verdriet
  • onderdak te bieden aan mensen die op verschillende manieren hun geloof beleven
  • tijd en aandacht te investeren in het jeugdwerk
  • betrokken te zijn bij de wereld om ons heen door diaconaat en zending

• U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen. Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten, hij heeft hen openlijk te schande gemaakt en in Christus over hen getriomfeerd.[…]