Welkom op de site van de Protestantse Gemeente Oud Avereest - Balkbrug

De liefde van God, die wij in het bijzonder hebben leren kennen in                   Jezus Christus, is het kloppende hart van onze gemeente.
Vanuit dat kloppende hart willen we als gemeente iedereen zich welkom laten voelen bij erediensten en/of activiteiten
De kerkdiensten van de Prot. Gemeente Oud Avereest-Balkbrug beginnen om 09.30 uur.

De diensten zijn vanaf 1 september tot en met december  2024 in de Reestkerk.

De diensten zijn vanaf januari 2025  tot en met april in de Brugkerk.

De diensten zijn ook online vanaf  aanvangstijd via kerkdienstgemist.nl te volgen.

Op de 1e zondagen werkt de cantorij mee, mocht u mee willen zingen en oefenen, de dinsdag ervoor, kan dat.
Meer informatie over de kerkdiensten kunt u lezen op de Leef Mee en onder het kopje Kerkdiensten.
U kunt de kerkdienst hier live, of achteraf, beluisteren.

Kinderen :

Er is elke zondag kindernevendienst. Wees welkom.

Er is iedere zondag oppasdienst.

Ook daar aan alle kleintjes: een hartelijk welkom!

De pastorale bezoeken worden weer opgepakt door ds. Remko Veldman

en kerkelijk medewerkster Rolanda den Boon-Stapel.

IMG 20200322 WA0002 002 3

Meditatie

Werken in de wijngaard

Van een kerk mag je verwachten dat we werken in de wijngaard. Steeds weer worden we opgeroepen om God te dienen in het licht van het Koninkrijk. Waar het dan in essentie om gaat is in Micha 6: 8 te lezen, “Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de Heer van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.”

De PKN heeft zich tien jaar geleden sterk gemaakt voor de “Bed-bad-brood-regeling. Het heeft een aantal jaren een morele ondergrens gelegd voor meest kwetsbare mensen zoals asielzoekers. Nu heeft het kabinet deze bed-bad-broodregeling afgeschaft per 1 januari 2025. Het raakte mij zeer. Ik denk terug aan vreemdelingen die in tenten opeen gepakt waren op stadspleinen. Gaat het weer die kant op?

Op de website van de Protestantse Kerk stond de onderstaande reactie vanuit de PKN: “Met afschaffen van bed-bad-broodregeling zakken we als samenleving door een morele ondergrens”

De meest kwetsbare mensen in onze samenleving mogen we nooit laten vallen. Door het afschaffen van de bed-bad-broodregeling komen mensen op straat te leven. “Met deze maatregel zakken we door een morele ondergrens.”

René de Reuver, scriba van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland: “Wanneer zelfs de meest minimale middelen om mensen te helpen al niet meer mogen, blijft er van de medemenselijkheid weinig over. Een overheid moet een schild voor de zwakken zijn, maar juist deze kwetsbaren laten we nu als een baksteen vallen.”

Niet op straat

De bed-bad-broodregeling kwam in 2014 tot stand, naar aanleiding van een klacht van de Protestantse Kerk in Nederland. Het Europees Comité voor Sociale Rechten stelde toen dat de Nederlandse overheid ervoor moet zorgen dat niemand in het land verstoken blijft van voedsel, kleding en onderdak: bed, bad en brood. Dat geldt ook voor afgewezen asielzoekers; zij moeten worden opgevangen en niet op straat gezet. De Reuver: “Het is onbegrijpelijk dat we zulke uitspraken tien jaar later niet meer serieus nemen.”

De mens als mens zien

Jurjen de Groot, directeur van Kerk in Actie, zegt dat de kerk altijd hulp zal blijven bieden aan de mensen die dit het hardste nodig hebben: “De rol van de kerk in de samenleving wordt noodzakelijkerwijs steeds groter, doordat de overheid zich steeds meer terugtrekt. Deze terugtrekkende beweging werkt bovendien averechts. Bij werkbezoeken is mij opgevallen dat nabijheid en persoonlijke aandacht voor mensen veel meer oplevert dan grote, harde woorden. De mens echt als mens zien, daar staan we als kerk voor."

Remko Veldman

Waar staan wij voor?

De Protestantse Gemeente van Oud Avereest-Balkbrug kiest ervoor om:

• een Christusbelijdende gemeente te zijn, geworteld in het wonder van Pasen
  • een open kerk te zijn, zowel naar elkaar toe als naar de samenleving
  • om te zien naar elkaar bij vreugde en verdriet
  • onderdak te bieden aan mensen die op verschillende manieren hun geloof beleven
  • tijd en aandacht te investeren in het jeugdwerk
  • betrokken te zijn bij de wereld om ons heen door diaconaat en zending

• Met mijn hulp zullen ze onoverwinnelijk zijn, en zij zullen optrekken in mijn naam – zo spreekt de HEER. -- Zacharia 10:12