Welkom op de site van de Protestantse Gemeente Oud Avereest - Balkbrug

De liefde van God, die wij in het bijzonder hebben leren kennen in                   Jezus Christus, is het kloppende hart van onze gemeente.
Vanuit dat kloppende hart willen we als gemeente iedereen zich welkom laten voelen bij erediensten en/of activiteiten
De kerkdiensten van de Prot. Gemeente Oud Avereest-Balkbrug beginnen om 09.30 uur.

De diensten zijn vanaf 1 september tot en met december  2024 in de Reestkerk.

De diensten zijn vanaf januari 2025  tot en met april in de Brugkerk.

De diensten zijn ook online vanaf  aanvangstijd via kerkdienstgemist.nl te volgen.

Op de 1e zondagen werkt de cantorij mee, mocht u mee willen zingen en oefenen, de dinsdag ervoor, kan dat.
Meer informatie over de kerkdiensten kunt u lezen op de Leef Mee en onder het kopje Kerkdiensten.
U kunt de kerkdienst hier live, of achteraf, beluisteren.

Kinderen :

Er is elke zondag kindernevendienst. Wees welkom.

Er is iedere zondag oppasdienst.

Ook daar aan alle kleintjes: een hartelijk welkom!

De pastorale bezoeken worden weer opgepakt door ds. Remko Veldman

en kerkelijk medewerkster Rolanda den Boon-Stapel.

IMG 20200322 WA0002 002 3

Meditatie

Als nieuw! In het licht van het Koninkrijk.

‘Arbeiders in de wijngaard’

Hopelijk ben je goed uitgerust en heb je leuke dingen mogen beleven. Nu de vakantietijd weer voorbij is begint al gauw het nieuwe kerkelijke seizoen. Eerst is op 25 augustus de Openluchtdienst gehouden, samen met alle kerken van Balkbrug, voor heel het dorp.

Van alle kanten hebben we ons hopelijk kunnen verzamelen in het Openluchttheater.

De scholen beginnen weer en dan ook het jeugdwerk. Op zondag 15 september zullen we de startzondag houden. Er is weer een creatief programma bedacht en een mooie kerkdienst in de Reestkerk.

Het thema: Als nieuw! In het licht van het Koninkrijk van God. Wat zou er gebeuren in de gemeente als we echt gingen leven met God als onze koning? Als Hij het voor het zeggen mag hebben, of met andere woorden, als we ons hart zouden openstellen voor Zijn Woord?

In de kerkdiensten, in ons bidden en zingen nemen we in onze gemeente dan onze verantwoordelijkheid te midden van de samenleving. In het dagelijks leven gaat het ook om eredienst, oftewel, in dienst van de grote Koning. Dan zijn we een gemeente waarin we de vragen zullen stellen: “waar is Christus?” “Waar laat Hij zich vinden?” “Wil jij daar ook zijn bij mensen die het moeilijk hebben, bij wie hulp nodig hebben?” Een andere vraag is: Wat zou Jezus doen, in de situatie waar jij bent? Dat kan in je gezin, op het werk, op school, of in de natuur? Dit zijn vragen die gesteld worden in het Koninkrijk van God.

In de Bijbel wordt het Koninkrijk ook wel ‘de Wijngaard’ genoemd. Jezus zei: Bidt de Heer van de wijngaard om meer arbeiders, want de velden zijn wit om te oogsten. Sta jij klaar om mee te werken? Verlang jij ook zo naar Gods Koninkrijk op aarde? Jezus is trouw gebleven aan Gods Woord en heeft zich volledig ingezet om het Koninkrijk dichterbij te laten komen. En Hij zei aan het einde: “Het is volbracht”.

En wij dan? Zeggen wij net als Samuël: “Spreek Heer, uw dienstknecht hoort”! Samuël werd geboren in een tijd dat er weinig mensen zich lieten gezeggen door Gods stem. Soms lijkt dat in onze tijd ook wel zo te zijn. Laten wij bidden dat er meer arbeiders komen voor de wijngaard van de Heer.

Waarom vergelijkt Jezus het Koninkrijk met een wijngaard dan? Omdat wijn de vreugde van het Koninkrijk brengt, het maakt ons vrolijk. We mogen het voorproeven, nu al. En het doet ons denken aan dat Jezus zei: “Ik ben de ware wijnstok.” Als we ons laten verbinden aan Jezus dan blijft de liefde altijd in ons stromen. En wat een vreugde dat we dan ook vruchten mogen dragen.

En wat zijn die goede vruchten? Dat zijn de vruchten van liefde, vreugde en vrede, geduld en vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

Doe je ook mee met het werk in de wijngaard, dat er zoveel goedheid mag komen? En bid je ook mee om meer arbeiders? Er is zoveel te doen, zoals Jezus in de bijbel zei: “De velden zijn wit om te oogsten”

Ds. Remko Veldman

Waar staan wij voor?

De Protestantse Gemeente van Oud Avereest-Balkbrug kiest ervoor om:

• een Christusbelijdende gemeente te zijn, geworteld in het wonder van Pasen
  • een open kerk te zijn, zowel naar elkaar toe als naar de samenleving
  • om te zien naar elkaar bij vreugde en verdriet
  • onderdak te bieden aan mensen die op verschillende manieren hun geloof beleven
  • tijd en aandacht te investeren in het jeugdwerk
  • betrokken te zijn bij de wereld om ons heen door diaconaat en zending

• Johannes droeg een ruwe mantel van kameelhaar met een leren gordel; hij leefde van sprinkhanen en wilde honing. Hij verkondigde: ‘Na mij komt iemand die meer vermag dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om me voor hem te bukken en de riemen van zijn sandalen los te maken. Ik heb jullie gedoopt met water, maar hij zal jullie dopen met de heilige Geest.’ -- Marcus 1:6-8